Sådan sparer du tid i din søgen efter nyt kontor – undgå de her 10 fejl
Gode råd til din kontorsøgning
Indrømmet - Det kan føles som en jungle at finde et nyt erhvervslejemål. Men ved at undgå de typiske faldgruber, kan du gøre processen meget lettere.
Vi har talt med Mia Fält, Kunde- og Udlejningschef hos Wihlborgs, for at få hendes bedste råd til at undgå de mest almindelige fejl, virksomheder begår, når de søger efter et nyt kontor.
1. Mangel på klare mål og behov
Det er afgørende at definere din virksomheds behov og mål, før du begynder din søgning efter et nyt lejemål. Uden klare mål risikerer du at spilde tid og penge på et lejemål, der ikke passer.
Sørg derfor for at sætte mål og strategi op mod kravene til et kontor. I processen kan du definere de interessenter, der vil blive påvirket af et nyt kontor, som fx medarbejdere og kunder, og udpege de udfordringer, der er i dag mellem deres behov og dit nuværende lejemål.
2. Ignorere budgetbegrænsninger
Det siger næsten sig selv, at urealistiske budgetter kan føre til finansielle problemer og unødigt pres på din virksomheds ressourcer.
Husk at inkludere alle lejeomkostninger, såsom drift og vedligeholdelse, når du udarbejder dit budget.
3. Droppe research af lokalområdet
En god geografisk placering kan være afgørende for din virksomheds succes. Undersøg lokalområdet grundigt for tilgængelighed, konkurrenceniveau og kundegrundlag.
4. Glemme medarbejdertrivsel
En flytning påvirker alle medarbejdere. Involvér dem i processen for at sikre deres engagement og mindske risikoen for utilfredshed. Udvælg gerne en projektleder, der brænder for processen.
5. Ikke at forstå og forhandle lejevilkår
Forhandl altid vilkårene i lejekontrakten. En grundig juridisk gennemgang af pris, lejeforhøjelser og vedligeholdelsesansvar kan forhindre ubehagelige overraskelser senere.
En anden huskeregel er, at alle aftaler skal skrives ned. Det er derfor ikke nok med en mundtlig forhandling, da folk kan glemme den eller skifte job i mellemtiden.
6. Ignorere fremtidige behov
Tænk på din virksomheds vækst og fremtidige behov. Det vil være ærgerligt at skulle flytte hurtigt igen – eller være bundet til et sted, der er for småt.
Sørg for, at lejemålet kan tilpasses din virksomheds udvikling eller om det er en mulighed at flytte til et af udlejers andre lejemål ved ændret pladsbehov.
7. Ikke at undersøge parkeringsmuligheder
Parkeringsfaciliteter er vigtige for både medarbejdere og kunder. Sørg for, at der er tilstrækkelige parkeringsmuligheder og undersøg, om der er begrænsninger eller ekstra omkostninger forbundet med parkering.
8. Undervurdere en teknisk gennemgang
En teknisk gennemgang af det potentielle lejemål kan afsløre skjulte problemer med bygningens struktur, VVS-systemer, elektriske installationer osv. Det kan spare dig for mange problemer og omkostninger senere.
9. Haste beslutningen
Tag dig tid til at evaluere alle muligheder grundigt. En af de mere alvorlige fejl, som virksomheder begår, er at vente med at finde nyt lejemål indtil det eksisterende er opsagt.
Det stiller dig som lejer dårligere i forhold til forhandling med en udlejer om det nye lejemål. Gå derfor i gang med processen i god tid.
10. Udskyde godkendelse internt
Vi oplever, at nogle lejere bliver overhalet af andre virksomheder, som kan handle hurtigere og derfor får lejemålet.
Vi anbefaler derfor, at du har styr på din interne godkendelse, og har beslutningstagerne på dit hold, inden du skal underskrive kontrakt.
Vi er din sparringspartner og rådgiver
Wihlborgs Danmark er en del af Wihlborgs Fastigheter, som er Øresundsregionens største ejendomsselskab. Den danske afdeling af Wihlborgs ejer og driver 60 ejendomme koncentreret i Storkøbenhavn.
Wihlborgs i Danmark er flere år i træk certificeret "Great Place to Work" på top 10 over Danmarks bedste arbejdspladser.
Du er altid velkommen til at kontakte os eller ringe på 3961 6157, når du leder efter dit næste kontor.